Dag 13 - 23 augustus - Reisverslag uit Khao Saming, Thailand van Alexander Hamers - WaarBenJij.nu Dag 13 - 23 augustus - Reisverslag uit Khao Saming, Thailand van Alexander Hamers - WaarBenJij.nu

Dag 13 - 23 augustus

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

23 Augustus 2017 | Thailand, Khao Saming

Wakker worden van alle junglegeluiden blijft iets magisch. Prima geslapen, maar door de warmte zitten we op tijd aan het ontbijt. Rond 9 uur vertrekken we naar het Lake Camp. Na een uur met een Toyota busje, komen we aan bij een grote stuwdam. Deze stuwdam heeft er voor gezorgd dat tussen 1982 en 1985 het stuwmeer is volgelopen, en daarmee is een prachtig meer opstaan middenin de jungle van Khao Sok, het grootste nationale park van Thailand. Voor de inwoners van het dorpje dat nu op de bodem staat van dit gigantische meer, is er nieuw dorp gebouwd waar we nog een korte tussenstop hebben gemaakt.

We stappen met zijn allen op een grote longtailboat en varen over het prachtige meer langs stijle limestone toppen en groene jungle. We varen nu langs de toppen van de bergen van weleer. Het water is blauw en dan weer groen, maar overal even helder. na een uur varen zien we het tentenkamp. 25 tenten op 25 vlonders op een rij, ieder met een eigen kajak. WAUW! We meren aan bij 1 van de 2 centrale tenten die dienst doen als restaurant en bar. We krijgen eens 3 en 4 toegewezen. We trekken vliegensvlug onze zwembroek en bikini aan nemen een verfrissende duik op deze ongelofelijke plek.

Tijdens de lunch leren we meer over het park, de jungle en de eco-accommodatie, alles draait hier op zonne-energie, dus even geen wifi en oplaadstress. Er leven hier apen, gibbons, beren, tapirs en wilde olifanten. Om ons heen is het een constante kakofonie van junglekabaal. We horen de apen en krekels continue.

Na de lunch stappen we met onze vrienden in de boot en steken dit deel van het meer over voor onze hike. We maken een hike met onze twee gidsen en meteen flink klimmen. De bamboestok die we hebben gekregen hebben we echt nodig. onderweg zien we sporen van tapirs en beren en onze gidsen laten ons van alles zien, voelen en ruiken. na anderhalf uur komen we bij de grot. Deze grot wordt bewoond door duizenden vleermuizen. Wel raar, thuis waren we deze beesten liever kwijt en hier hebben we er een flinke tocht voor over... In de grot zien we ook enorme spinnen, sommige wel meer dan 15 cm groot. Na een half uur rondkijken hebben we genoeg gezien, en vooral geroken, en beginnen we aan de tocht naar beneden.

Bij terugkomst genieten we van een welverdiend drankje en is de duik in het water heerlijk. De Beau en Fleur springen samen met Valentijn, Isabellen en Eefje 1000 keer van de vlonders, maken salto's en zwemmen af en aan tussen de centrale vlonder en de vlonders van de tenten. En natuurlijk maken ze de eerste tocht in de kajaks. De ouders genieten van de biertjes en gin-tonic die ook hier worden geserveerd en de chips die we hebben meegenomen.

We eten vroeg in jungle, om 7 uur. Samen met Martijn, Isabellen en Valentijn, spelen Fleur, Beau en Alexander een paar potjes hartenjagen. Door Beau gewonnen na een indrukwekkende comeback. Zoals we al eerder hebben gemerkt maakt de jungle moe, dus we duiken vroeg onze luxe tent in, voorzien van eigen toilet en douche met warm water. Morgen hebben we al weer vroeg afgesproken.