Dag 10 - 20 augustus - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Alexander Hamers - WaarBenJij.nu Dag 10 - 20 augustus - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Alexander Hamers - WaarBenJij.nu

Dag 10 - 20 augustus

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

20 Augustus 2017 | Thailand, Chiang Mai

De rustige starte van gisteren verdient herhaling. Tijdens het ontbijt maken we het plan om de nijverheid, ambachten van de omgeving te bezoeken en dit te combineren met een bezoek aan een tempel in de bergen buiten de stad, Wat Phra That Doi Suthep.

We charteren voor de hele dag een van de lokale taxi's. Een rode pick-up met overkapte laadbak. Deze rijdt ons de hele dag rond en wacht ter plekke totdat we klaar zijn voor de volgende halte.

We bezoeken als eerste een werkplaats waar zijde wordt gemaakt. En zien de hele cyclus van rups tot vlinder en het verwerken van de cocons tot zijde en alles wat je daar van kunt maken. Het verwerken van de ruwe zijde en het weven van de doeken gebeurt hier nog met handbediende weefgetouwen.

Na deze werkplaats worden we naar een werkplaats voor de verwerking jade gebracht. Niet ons ding, we laten de directeur ontgoocheld achter en vertrekken gelukkig met lege handen.

De laatste ambacht die we bezoeken is de "fabriek", werkplaats, waar de bekende houten en papieren paraplu's worden gemaakt. Het maken van het houten frame is echt monnikenwerk en wordt door tientallen dames uitgevoerd. De beschilderingen vinder aan de overkant plaats door de een tiental schilders, zeg maar gerust kwastartiesten.

Ze beschilderen niet alleen paraplu's maar op verzoek ook telefoonhoesjes of tijdelijke tattoo's. Fleur laat haar eerste kleurrijke tattoo zetten en daarna laten ze allebei een hoesje voor de telefoon beschilderen. Allen de keuze voor welke plaatje is een hele lastige en tijdrovende klus... Beau laat de artiest ook nog iets moois maken voor op zijn kamer.

Onderweg naar de tempel stoppen we nog even voor Thais streetfood. De mogelijkheid om de lokale specialiteit te proberen, Khao Soi. Een rode curry soep met kip en noedels. Zo had ik gedacht dat Thailand zou smaken en dat voor 35 bath. Dat ga ik thuis ook proberen.

Na een uur rijden, vooral bergop komen we bij Wat Doi Suthep. Naast een mooi uitzicht over de stad zien we hier weer een met goud behangen tempel en Boeddha. Barbara, Beau en Fleur worden zelfs toegesproken door een monnik en ondergaan een ceremonie met heilig water.

Na terugkomst in het hotel is het alweer tijd voor speciale zondag markt. Met de tuktuk naar de andere kant van de stad, struinen we over deze weekmarkt, proeven verschillende lekkernijen en zien veel waar op deze markt die door de mensen zelf is of ter plekke wordt gemaakt. Vlak bij ons hotel is ons een restaurant aan het water opgevallen waar we de laatste avond in Chiang Mai gaan eten. De Khao Soi is hier zo waar nog lekkerder! ook de Kip met cashewnoten en Thaise Satay zijn verrukkelijk. Gelukkig smaakt alles na het virusje weer.

In het hotel aangekomen nemen we nog duik voor de regen losbarst en pakken we onze koffers weer. morgen reizen we door naar Pukhet.

• 20 Augustus 2017 - 18:53

Melief:

Jongens, jongens wat een avonturen! We zijn benieuwd naar alle foto's! Geniet ervan!
    Veel liefs uit een warm en zonnig Frankrijk.
    (Heerlijk aan de wijn