Dag 4 - 14 augustus - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Alexander Hamers - WaarBenJij.nu Dag 4 - 14 augustus - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Alexander Hamers - WaarBenJij.nu

Dag 4 - 14 augustus

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

14 Augustus 2017 | Thailand, Bangkok

Eindelijk weer eens een nachtje "uitslapen" - tot 8 uur. Want om 9 uur worden we opgepikt door ons Uber chauffeur die we voor de hele dag geboekt hebben met zijn grote Toyota SUV. En dat voor slechts 1.500 baht, omgerekend zo'n 40 euro.

Op het programma staan de floating market van Damnoen Sadudak en een markt opgebouwd rondom een spoorlijn. De rit naar de floating markt duurt zo'n anderhalf uur en onderweg krijgen we zicht op de infrastructuur rondom Bangkok. Dat valt niet tegen. We rijden over brede snelwegen de stad uit en ook wat als we na een half uur verder uit de stad zijn blijken de wegen prima. Van de spits die we bij aankomst hebben ervaren hebben nu geen last.

Aangekomen bij de parkeerplaats bij een van de opstapplaatsen van de de floating market, lijkt het alsof we zo in de armen van een toeristenval zijn gedreven. Met snelle praatjes worden we aan tafel gezet en wordt ons uitgelegd dat de trip 1500 bath per persoon kost. grrrrr... het het ondertussen traditionele afdingen komen we tot een deal van 1000 bath per persoon voor 2 uur. We stappen in en na de eerste 300 meter in de kleine privé longrail boat wordt ons vermoeden bevestigd. De eerste drankjes, biertje en kokosijsjes worden ons aangeboden en het bezoek aan de kokosnoten fabriek blijkt een fars. Maar daarna wordt het, hoe toeristisch het ook is, leuker en leuker.

De kraampjes op de oevers van de smalle kanalen door de kokosnoten plantages bieden veel standaard souvenirs, synoniem voor toeristische meuk, maar meer en meer vinden we ook leuke souvenirs en verandert het aanbod. Na een 45 min varen komen we op het brede kanaal en wordt het de floating markt zoals we deze kennen van de plaatjes. Een file van tientallen kleine bootjes met veel fruit, kruiden, satay, jonge kokosnoten en nog veel meer meer. geflankeerd door de vele stalletjes op de oevers.

Na het passeren van dit centrum van de markt varen we vol gas (een beleving op zich) naar een tempel en stappen nog even uit voor een rustmomentje. We varen terug naar opstapplaats kopen nog het meest kitsche bordje met onz efot bij vertrek en stappen in de auto.

Na een half uur komen we in het dorpje met de markt langs en naast maar dan ook letter naast de spoorbaan. De waar van de kraampjes met vooral groente, fruit en vis staan liggen letterlijk naast de spoorbaan. En je loopt letterlijk tussen de onder de laaghangende doeken. De aanblik en luchtjes van sommige "etenswaar" maakt de verbazing groter en groter. Gemarineerde vissenkoppen, slakkengelei, krabben naast "gewone" ananas, papaya en exotisch fruit zoals drakenfruit en doerian Maar dan:

Elk uur komt de trein gewoon letterlijk door deze markt gereden. En dat is de attractie met een enorme behendigheid worden alle tentzeilen ingeklapt, stapt iedereen, inclusief bezoekers aan de kant en rijdt de trein met gepaste snelheid letterlijk tussen en over de waren heen. Wij maken deze attractie mee, genietend van een versie smoothie en kijken onze ogen uit!

Ondertussen verlangen we weer naar de airco en wat betreft komt de terugrit als geroepen. Onze Uber chauffeur staat klaar met de gekoelde auto en wurmen ons door het nu wel drukke verkeer de stad Bangkok weer in.

Morgen om half 7 worden we weer opgepikt voor onze volgende bestemming. Dus eten we na, alle exotische ingrediënten van vandaag een vertrouwde hamburger aan de overkant en sluiten we de dag af in de rooftopbar op 39e verdieping met een geweldig uitzicht op deze wereldstad!

Morgen gaan we verder naar een ander Thailand...